WAAROM - ingezonden gedicht van een gedetineerde

Waarom

 

Waarom heb ik zoveel mensen pijn gedaan,

zovelen wat voorgelogen in mijn bestaan

waarom heb ik alles wat zo mooi had kunnen zijn,

geruild met ellende, verdriet en pijn?

 

Waarom had ik mijn les nog steeds niet geleerd,

en het duivelse karakter in mij niet geweigerd, geweerd,

Ik had toch veel beter moeten weten,

daar ik ervoor ook al van dezelfde koek had gegeten.

 

Waarom gebruikte ik niet mijn verstand,

er was zogezegd nooit iets aan de hand,

wilde ik dan echt mijn probleem niet zien,

was het probleem volgens mij dan onbestaande en zo miniem?

 

Waarom stopte ik niet na de eerste keer,

en kwam de drang er telkens weer,

was het de drang naar macht,

dat ik steeds in de fout ging in het holst van de nacht?

 

Waarom zijn mijn ogen nu pas geopend, veel te laat,

want nu heb ik geen vrienden meer, en voelen ze enkel haat,

niet waarom maar zeker weten, ik heb mijn les geleerd,

de kwade in mij is weg, voorgoed gesmeerd.

 

Ik vraag mij af wat ik kan doen,

om persoonlijk en ten aanzien van mijn slachtoffers een boete te doen,

het slechte in mij heb ik geweerd, definitief,

ik wil een nieuw bestaan leven, maar niet als dief.

 

Waarom heb ik hen dit toch aangedaan,

ik schaam me oprecht voor mijn daden, en mijn bestaan,

maar al het slechte in mij is ver weg en gedaan,

ik wil nu enkel als beter mens door het leven gaan.